كملت محاسنه فزادتألقاً..نحو العلا ماض بنا يا منتدى

• اخر المشاركات

جاري المصري علمني...

المشرف: عضو ادارة

قوانين المنتدى
-أن أي موضوع أو مشاركة لا يعبر بالضرورة عن رأي ادارة الموقع إنما هو رأي صاحبه فحسب.
2- نعتذر عن نشر أي موضوع له صلة بالأديان والمذاهب أو يحرض على الطائفية أو يحتوي على اساءة صريحة للغير.

جاري المصري علمني...

مشاركة غير مقروءةبواسطة أخوه لأبوشادي » 21 إبريل 2011

ازاى تعكنن على مراتك

الصبح وانت رايح على شغلك وهى نايمة تعمد اسقاط اى شيئ او خبط الباب بصوت عالى علشان تصحيها هى كمان 00 اشمعنى انت صاحي؟ ولو حاولت

ترجع تنام تانى قول لها مادام صحيتى حضري الفطار بقى... *17

اذا كنت بتتفرج على التلفزيون وهى عايزة تغير القناة 00 قالها معلش الحلقة دى مهمة جدا واحد صحبى شافها على القناة الفضائية وقالى ان الحلقة دى هى المسلسل كلة 00 ولو كنت بتتفرج على ماتش كورة هيبقى الموضوع اسهل 00 كل ما حد من اللاعبين من اى فريق يمسك الكورة قالها معلش ثوانى بقى انا حاسس ان الكورة دى جون حتى لو كان حارس المرمى ماسك الكورة والماتش واقف لان فى واحد مصاب ... *79
( ملاحظة : اغلب النساء ذو ثقافة كروية ضعيفة ) *75

اصح يوم الجمعة بهمة ونشاط وجهز الافطار لزوجتك بس متنساش انك تستخدم 15 طبق واكبر كمية من الملاعق والشوك و 5 حلل من اللى عندكم فى المطبخ و 10 كوبيات لاعداد طبق بيض وسندوتش جبنة ,طبعا يراعى ترك اثار سمنة على الارض مع ترك التلاجة مفتوحة وقشر البيض فى الحوض *20

فى عيد ميلادها زينلها تورتة عيد ميلادها بخمسين شمعة ولو سألتك لية خمسين رغم ان عندها 15 سنة بس ؟ اتحجج بضعف الاضاءة فى البيت وانت بتبص على النجفة اللى عندكم اللى فيها 30 لمبة مع ابتسامة صفراء خفيفة *54

لو عملة ريجيم اجرى على السوبر ماركت ومحلات الحلويات واملى التلاجة شكولاتة وحلويات وجاتوهات 00 يرعى التجول وانت مستمتع بأكل الجاتوة امامها *77

متنساش رأيك فى طبيخها لو عاملة لحمة قول لها حلو اوووى الفراخ دى 00ولو طبخة بامية 00 جميلة اوى الملوخية دى حطة عليها اية يا حبيبتى ؟؟ ولو عملة كيكة قالها انا بحب اشرب شاى مع البسكويت الحلو دة !! *71

لو طلبت منك تنشر الهدوم قالها حاضر مع ابتسامة حانية وبعد ما تخلص نشر الهدوم ادخل عليها وقولها انا نازل اجيب الهدوم اللى وقعت منى فى الشارع ولو سألتك هو اية اللى وقع ؟ اذكر لها كل هدومها اللى كانت مغسولة مع فردة شراب من بتوعك علشان متبقاش مقصودة منك ! *17

لو الزوجة قررت مسح الارضيات فى البيت حاول انك تروح وتيجى على المناطق المبلولة متحجج بأنك محتاج تتصل ضرورى بواحد صحبك ومرة عطشان ومرة تانية بتجيب الجرنال ومفيش مانع انك تقول انك حاسس ان التليفون هيرن كمان شوية *17

لو كانت مشغولة فى نظافة البيت او مع الاولاد وطلبت منك تغسل كوبتين الشاى بتوع الصبح الموجودين فى الحوض ارجعلها كمان دقيقة من دخولك المطبخ وانت ماسك كوبية من الاتنين وهى مكسورة واسألها فى براءة ارمى دى فين ؟؟ *65

وانت قاعد تتفرج على التلفزيون وهى طالع عينها فى تنظيف البيت وبعد ما تخلص وتيجى يدوبكك تقعد تستريح جنبك بصلها وقولها حبيبتى معلش ممكن كوبية مية علشان ضهرى بيوجعنى !! *57

طبعا احنا جايين نهدى النفوس *79

أكيد انتم فاهمين *77

جزاك الله كل خير أيها الجار الطيب

...إذا اشتدَّ سوادُ السحبِ... فعمـّا قَليل سَتُمْطِرْ...

صورة

صورة العضو الشخصية
أخوه لأبوشادي

مكان: كل يوم في مكان

مشاركة غير مقروءةبواسطة غاردينيا » 21 إبريل 2011

طبعا احنا جايين نهدى النفوس

أكيد انتم فاهمين

اي والله أكيد فاهمين .... *90 *90 *90 *90
صورة
صورة العضو الشخصية
غاردينيا

مكان: سوريا الحبيبة

غاردينيا :
واضح أنكِ سريعة التأثر فمجرد الكلام " عكنن " عليكِ *79
أين بقية نساء المنتدى؟؟
هل من مجيب؟؟ *28
اللي بعدها *79

صورة

صورة العضو الشخصية
أخوه لأبوشادي

مشاركة غير مقروءةبواسطة raindrop » 21 إبريل 2011

اذا كان بدو يعكنن على مرتو فلازم يعرف انو البيت كلو رح يتعكنن

ما أحلاها تتعكنن وتتركو فرحان لازم يكونوا سواسوا ما هنن شريكان

شكراً للجار الطيب جداً ما شاء الله نصائح بتعمر بيوت
خلص وصل الدرس اللي كلوا أهداف نبيلة

على فكرة هدول نقطة ببحر المرأة اذا بدها تعكنن على زوجها خدوا بالكم

شكراً أخوه لأبو شادي
أحن إلى خبز أمي .... و قهوة أمي ...... و لمسة أمي .....
صورة العضو الشخصية
raindrop

مكان: K.s.a

الثانية !!!
من الثالثة ؟؟؟
و لي عودة

صورة

صورة العضو الشخصية
أخوه لأبوشادي

مشاركة غير مقروءةبواسطة بشرى بشرى » 21 إبريل 2011

ما شا الله شو ها الجار مبين من نصايحو الك انو حياتو الزوجية ما في منها كلها عكننة وصراخ وما الى ذلك

وعم بتقولو الستات هما لي بيعكننو عليكم منين يا حسرة ما تركتم شي لينا

تعرف انت هيك بتعترف انو الراجل هوا الي بيخرب بيتو بايدو ولا شوووو شايف

مساااكين احناااا وعم تقولو بتنظلمو معانا شو بدي احكي لاحكيييييي

يلا الحمد لله الله بين الحق وعن طريق رجال يعني "وشهد شاااهد من اهلها"

شكرا اخوه لابو شادي على اعترافك هههههههه
أضخـم الأبـواب مفـاتيحها صغيـرة ، فـلا تعجـزك ضخـامة "الأمــنيـات" ، فربمـا ، دعـوة واحـدة تــرفعهــا إلـى الله ، تجلـب لـك '' المستحيـل '' فقــط قــل يــا رب (يــ♥ـارب)
صورة العضو الشخصية
بشرى بشرى

بشرى ( دوبل ) *22
أنا لم أعترف بشيء بعد *19
اعترافي قادم و لكن بعد رد النساء كلها في هذا المنتدى
أين الرابعة يا نساء المنتدى؟؟
يبدو أنو المصري سحروا باتع *23

صورة

صورة العضو الشخصية
أخوه لأبوشادي

مشاركة غير مقروءةبواسطة زرقاء اليمامة » 22 إبريل 2011

الصبح وانت رايح على شغلك وهى نايمة تعمد اسقاط اى شيئ او خبط الباب بصوت عالى علشان تصحيها هى كمان 00 اشمعنى انت صاحي؟ ولو حاولت

ترجع تنام تانى قول لها مادام صحيتى حضري الفطار بقى...

ليه نحن وين عايشين حتى يصحى الزوج قبل زوجته أو أنك ما بتعرف انه الزوجة السورية بتصحى قبل زوجها وبتحضر له الفطور وبتصحي بكل هدوءءء

اذا كنت بتتفرج على التلفزيون وهى عايزة تغير القناة 00 قالها معلش الحلقة دى مهمة جدا واحد صحبى شافها على القناة الفضائية وقالى ان الحلقة دى هى المسلسل كلة 00 ولو كنت بتتفرج على ماتش كورة هيبقى الموضوع اسهل 00 كل ما حد من اللاعبين من اى فريق يمسك الكورة قالها معلش ثوانى بقى انا حاسس ان الكورة دى جون حتى لو كان حارس المرمى ماسك الكورة والماتش واقف لان فى واحد مصاب ... *79
( ملاحظة : اغلب النساء ذو ثقافة كروية ضعيفة )

عادية كتير أغلب البيوت فيها تلفزيونين
وإذا ما وجدو بإمكانها تتسمع عصوت الشباب من شو بتشكي

اصح يوم الجمعة بهمة ونشاط وجهز الافطار لزوجتك بس متنساش انك تستخدم 15 طبق واكبر كمية من الملاعق والشوك و 5 حلل من اللى عندكم فى المطبخ و 10 كوبيات لاعداد طبق بيض وسندوتش جبنة ,طبعا يراعى ترك اثار سمنة على الارض مع ترك التلاجة مفتوحة وقشر البيض فى الحوض

هو يصحى ويعمل فطور وكلو بعدا بيهون
بعدين يا اخو لأبو شادي كل هالشي يلي رح يعملو ما حدا بيتحمل نتائجه غيرو هو رح يدفع فاتورة الكهربا وهو رح يبدل التلاجو إذا خربت وهو رح يدفع حق المنظفات وسوائل الجلي مو اناااااااا

فى عيد ميلادها زينلها تورتة عيد ميلادها بخمسين شمعة ولو سألتك لية خمسين رغم ان عندها 15 سنة بس ؟ اتحجج بضعف الاضاءة فى البيت وانت بتبص على النجفة اللى عندكم اللى فيها 30 لمبة مع ابتسامة صفراء خفيفة *54

لاحظ اخي الكريم انو نص الموضوع مكتوب باللهجة المصرية يعني هالعادة مصرية مو سورية
والحمد لله بهالحالة ما رح نتعرض لهيك موقف

متنساش رأيك فى طبيخها لو عاملة لحمة قول لها حلو اوووى الفراخ دى 00ولو طبخة بامية 00 جميلة اوى الملوخية دى حطة عليها اية يا حبيبتى ؟؟ ولو عملة كيكة قالها انا بحب اشرب شاى مع البسكويت الحلو دة !! *71

ليه هو صايبه ضعف نظر ولا عمى ألوان
عليه ألف عافية يارب

لو عملة ريجيم اجرى على السوبر ماركت ومحلات الحلويات واملى التلاجة شكولاتة وحلويات وجاتوهات 00 يرعى التجول وانت مستمتع بأكل الجاتوة امامها *77

ألف صحة وهنا
شو كريم كتير
لما بياكل كانها اكلت

لو طلبت منك تنشر الهدوم قالها حاضر مع ابتسامة حانية وبعد ما تخلص نشر الهدوم ادخل عليها وقولها انا نازل اجيب الهدوم اللى وقعت منى فى الشارع ولو سألتك هو اية اللى وقع ؟ اذكر لها كل هدومها اللى كانت مغسولة مع فردة شراب من بتوعك علشان متبقاش مقصودة منك ! *17

ولو ما سألتو شو وقع !!!!!!!!!
شو بيصير

لو الزوجة قررت مسح الارضيات فى البيت حاول انك تروح وتيجى على المناطق المبلولة متحجج بأنك محتاج تتصل ضرورى بواحد صحبك ومرة عطشان ومرة تانية بتجيب الجرنال ومفيش مانع انك تقول انك حاسس ان التليفون هيرن كمان شوية *17

حلوة هي
بس لازم يدير بالو انو المي يلي منمسح فيها الأرضيات فيها منظفات وبالتالي بينزلق يلي بمر فوقها
لا يروح ينزلق انزلاقة ينكسر فيها وما يحسن يعكنن على زوجته بعدا

لو كانت مشغولة فى نظافة البيت او مع الاولاد وطلبت منك تغسل كوبتين الشاى بتوع الصبح الموجودين فى الحوض ارجعلها كمان دقيقة من دخولك المطبخ وانت ماسك كوبية من الاتنين وهى مكسورة واسألها فى براءة ارمى دى فين ؟؟ *65

وهي بتقلو بكل ببراءة
وانت طالع ترمي الكاسة مر عالسوبر ماركت واشتري لنا دزززززززززززززززززينة كاسات

وانت قاعد تتفرج على التلفزيون وهى طالع عينها فى تنظيف البيت وبعد ما تخلص وتيجى يدوبكك تقعد تستريح جنبك بصلها وقولها حبيبتى معلش ممكن كوبية مية علشان ضهرى بيوجعنى !! *57

الزوجة الذكية بتنظف البيت قبل ما يجي زوجها
وبتنهي كل شغلها قبل رجعتو حتى تتفرغ لطلباته وما تزعجه بصوت المكنسة الكهربائية او صوت الغسالة او او او

طبعا احنا جايين نهدى النفوس *79

اكيد جايين تهدوا النفوس واضحة كتير النية السليمة

أكيد انتم فاهمين *77
فاهمين ولو
هل من مزيد

اخوه لأبو شادي كنت اريد أن يكون ردي الأخير
ولكن احببت ان أرى ردك الاخير
صورة
صورة العضو الشخصية
زرقاء اليمامة
مشرف

مشاركة غير مقروءةبواسطة raindrop » 22 إبريل 2011

والله زرقاء اليمامة ردك كان نفس ردي التاني اللي كنت ناوية ردو
ولكن باختصار بما أنك فصلتي وشرحتي

أخي أخو أبو شادي
من عاداتنا في سوريا وجميع العائلات
أن تعمل المرأة في البيت تطبخ وتنفخ وتنظف
وحقيقةً مهما حصل لن أقبل أن يعمل زوجي عملي الا في حالات استثنائية طبعاً

ونحن أي الزوجات نخاف على جيوب أزواجنا التي هي جيوبنا ولا نقبل بالتبذير
بالإضافة الى ان نصائح جارك ربما تناسب مجتمعات أخرى غيرنا
وبالنهايه دخيل العكننة اذا كانت من زوجي رح تكون ولا أحلى بس طبعاً ما هي العكننة *30

على كل نحنا بانتظار رأيك بالموضوع *79
أحن إلى خبز أمي .... و قهوة أمي ...... و لمسة أمي .....
صورة العضو الشخصية
raindrop

مكان: K.s.a

Re: جاري المصري علمني...

مشاركة غير مقروءةبواسطة ريم الزمان » 22 إبريل 2011

ما شالله أخي ـخو لابو شادي *17
جايب نصايح للرجال ليش رجالنا بدهن نصائح الله وكيلك عندهن شهادات تقدير بالطرق المتبعة لازعاج المرأة *59
أخي الكريم شكرا كتير الك يعني هلق صار فينا نتجنب هيك مواقف لانو عرفنا شو غايتها *22 *59 *22
صورة العضو الشخصية
ريم الزمان

مشاركة غير مقروءةبواسطة الداوودي » 22 إبريل 2011

الظاهر يا الي ابن اخوك هو شادي
جارك علمك ما لا ينفعك
صورة العضو الشخصية
الداوودي

مكان: هذا الزمان

مشاركة غير مقروءةبواسطة غاردينيا » 22 إبريل 2011

عيني عليك يازرقاء ...والله ماحدا بيغضرلن غيرك ....بحييييييييييييكي والله قدها
صورة
صورة العضو الشخصية
غاردينيا

مكان: سوريا الحبيبة

مشاركة غير مقروءةبواسطة السهم-الأخضر » 22 إبريل 2011

الله يطول عمرك وعمرك اخوك

ولي وطن آليت ألا أبيعه ..‏ وألا أرى غيري له الدهر مالكا‏
صورة العضو الشخصية
السهم-الأخضر

مشاركة غير مقروءةبواسطة الدكتور أحمد » 23 إبريل 2011

عالعموم النساء عندنا أصيلات و بيصحوا الصبح قبلنا و بيجهزوا كل شي و نحنا يا عيني ما علينا غير نعبي بطنا و نمشي و لما منرجع بيكونوا طول اليوم مقضينها مسح و طبخ و نفخ لهيك ما بيستاهلوا منا غير كل الاحترام و التقدير و ما بيستاهلوا كل هالعكننة اللي نصحك فيها جارك المصري
عالعموم اشكرلنا جارك المصري و قلوا وفر النصائح الو نحنا ما بدنا نصائح ههههه
صورة العضو الشخصية
الدكتور أحمد

Re:

مشاركة غير مقروءةبواسطة حسان يوسف » 23 إبريل 2011

الدكتور أحمد كتب:عالعموم النساء عندنا أصيلات و بيصحوا الصبح قبلنا و بيجهزوا كل شي و نحنا يا عيني ما علينا غير نعبي بطنا و نمشي و لما منرجع بيكونوا طول اليوم مقضينها مسح و طبخ و نفخ لهيك ما بيستاهلوا منا غير كل الاحترام و التقدير و ما بيستاهلوا كل هالعكننة اللي نصحك فيها جارك المصري
عالعموم اشكرلنا جارك المصري و قلوا وفر النصائح الو نحنا ما بدنا نصائح ههههه

100/100 دكتور احمد .........اصلا مرت جارك المصري يا اخوه لابوشادي .لازم يعكنن عليها اذا ماصحيت الصبح لحالها .....الحمد لله عنا زوجات هن اللي بيصحونا لنروح الدوام .......... او في احتمال تاني انو هاد الجار مو متزوج بس بدو يعمل فتنة او بيكون عم يشتغل لصالح معهد دراسات تبع احصاءات .....
شكرا لك ولاخيك ولجدتك الحكمية الغالية .ربنا مايحرمنا من حكمتهم و عضلاتهم المفتونة .........
ما أظن ربي يخلق قلباً من حجر **** القلب يبنبوع بين الضلوع انفجر
أنبكي على ماض جميل قد مضى.....ام نبكي زمانا كئيبا قد حضر

أنبكي على زمن جميل قد أفل.....ونرقب ذاك المستقبل المنتظر

صورة
صورة العضو الشخصية
حسان يوسف

التالي

العودة إلى المنتدى الترفيهي

الموجودون الآن

المستخدمون المتصفحون لهذا المنتدى: لا يوجد أعضاء مسجلين متصلين و 3 زائر/زوار